منوی سایت
تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال
  • 1400-01-28
  • 974

معرفی IELTS ACADEMIC

رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آزمون آیلتس، آیلتس آکادمیک می‌باشد که برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی و یا انجام یک حرفه را دارند، طراحی شده است. این آزمون، برای ارزیابی مهارت و دانش شما در استفاده مؤثر از زبان انگلیسی در ارتباطات علمی و آکادمیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر قصد تحصیل در خارج از کشور به زبان انگلیسی را دارید و یا به دنبال شغلی حرفه‌ای همچون پزشکی یا وکالت در کشوری انگلیسی زبان هستید نیاز به شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک و کسب نمره مورد درخواست دانشگاه، سازمان و یا مؤسسه مقصد می‌باشید. 

آزمون آیلتس آکادمیک از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی مهارت‌های گفتاری (Speaking)، شنیداری (Listening)، نوشتاری (Writing) و خواندن (Reading) تشکیل شده است. 

تفاوت اصلی آیلتس آکادمیک با آیلتس جنرال

تفاوت اصلی در دو مهارت نوشتاری و خواندن می‌باشد که با دیدگاه آکادمیک و جهت ارزیابی دانش زبان انگلیسی مورد استفاده در محیط‌های علمی طراحی شده است. از این رو این آزمون به مراتب دشوارتر از آزمون آیلتس جنرال بوده و نیاز به آموزش و تمرین بیشتر دارد. برای اطلاعات کاملتر، مطلب تفاوت آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال را مطالعه کنید . اما مهارت‌های چهارگانه آیلتس آکادمیک به شرح زیر هستند:

 

لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

لیسنینگ آیلتس (شنیداری)

در روز آزمون اولین مهارت مورد ارزیابی لیسنینگ (Listening) است. قبل از پخش فایل صوتی این فرصت را خواهید داشت تا با مطالعه سوالات آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به بخش لیسنینگ آیلتس داشته باشید. سوالات مطرح شده از فایل صوتی می‌تواند به صورت چهار گزینه‌ای (Matching)، تطبیق دادن، نام گذاری نقشه و نمودار، پر کردن فرم و … باشد.

ساختار

زمان‌بندی

تقریباً ۳۰ دقیقه به علاوه ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ‌ها از دفترچه به پاسخ‌ نامه.

سؤال‌ها

در این بخش ۴۰ سؤال با انواع متفاوت وجود دارد. سؤال‌های این قسمت به صورت چهار گزینه‌ای، (Matching) تطبیق دادن، نام گذاری نقشه و نمودار، پر کردن فرم، کامل کردن یادداشت / جمله / جدول / نمودار جریانی / خلاصه نویسی، جواب کوتاه دادن به سؤال است.


انواع سؤالات لیسنینگ

نوع اول – چند انتخابی (Multiple Choice)

از شما پرسشی ۳ گزینه‌ای پرسیده می‌شود. یا ابتدای یک جمله پخش می‌شود و تکمیل آن با یکی از ۳ پاسخ محتمل ،A یا C خواسته می‌شود. بعضی اوقات لیستی از پاسخ‌‌های انتخابی به شما می‌دهند و می‌خواهند چند پاسخ درست را انتخاب کنید، در این صورت باید دستورالعملی را که ارائه می‌دهند به دقت بخوانید.

نوع دوم – تطبیق دادن (Matching)

در این نوع پرسش، لیستی از گزینه‌های انتخابی روی برگه سؤال درج شده است. شما باید این گزینه‌ها را با لیستی از مواردی که در صوت پخش شده (لیسنینگ) وجود دارد تطبیق دهید. سپس گزینه صحیح (،،A یا D) را در پاسخنامه بنویسید. 

نوع سوم – نام‌گذاری نقشه، برنامه یا دیاگرام (Map, Plan or Diagram Labelling)

یک نقشه، برنامه یا دیاگرام به همراه لیبل‌هایی به شما داده می‌شود. از شما انتظار می‌رود آن لیبل‌ها یا اتیکت‌ها را به یکی از روش های زیر تکمیل کنید:

– پاسخ را از میان گزینه‌های موجود در برگه سؤال انتخاب کرده و گزینه درست را در پاسخنامه بنویسید.

– کلمات مناسب را از میان صحبت‌هایی که پخش می‌شود انتخاب کنید.

نوع چهارم – تکمیل فرم، جدول، فلوچارت، یادداشت یا خلاصه (Form, Table, Flowchart, Note or Summary Completion)

در این گونه از پرسش‌ها باید با توجه به زمینه آنچه در صحبت‌های پخش شده وجود دارد، جاهای خالی را پر کنید. همچنین باید پاسخ خود را از بین گزینه‌های موجود در برگه سؤال انتخاب و روی پاسخنامه بنویسید. یا کلمات جاافتاده از صحبت‌های پخش شده را تشخیص دهید. اگر کلمات را از صحبت‌های پخش شده انتخاب می‌کنید، نباید کلمات را تغییر دهید (باید عیناً همان‌طور که می‌شنوید بنویسید).

نوع پنجم – تکمیل جملات

مجموعه ای از جملات که در واقع خلاصه اطلاعات مهم صحبت‌های پخش شده است به شما ارائه می‌شود. شما باید جاهای خالی را در هر جمله با اطلاعاتی که در صدای پخش شده وجود داشته پر کنید.

نوع ششم – پرسش‌های با پاسخ کوتاه

از شما خواسته می‌شود تا پرسش ارائه شده را با اطلاعات موجود در صدای پخش شده به صورت کوتاه پاسخ دهید، ممکن است بخواهند تا ۲ یا ۳ پاسخ مختلف برای یک پرسش بنویسید.

شما باید دستورالعمل‌ها را دقیق بخوانید. برای مثال، بعضی اوقات باید یک یا دو کلمه‌ای پاسخ دهید و بعضی اوقات فقط با یک کلمه یا شماره.

بخش‌های آزمون شنیداری

این بخش دارای ۴ قسمت است.

قسمت اول: یک مکالمه روزمره بین ۲ نفر است. (مثل یک مکالمه در هتل)

متن و سوالات فایل صوتی قسمت اول

قسمت دوم: یک سخنرانی در زمینه اجتماعی و روزمره است. (مثل یک اطلاعیه راجع به امکانات یک مکان و یا یک گزارش راجع به ترتیب برنامه‌های یک کنفرانس)

متن و سوالات فایل صوتی قسمت دوم

قسمت سوم: یک مکالمه بین ۲ تا حداکثر ۴ نفر روی یک موضوع آموزشی – دانشگاهی است.

(بحث استاد دانشگاه و دانشجو راجع به یک تکلیف، صحبت گروهی از دانشجویان راجع به برنامه ریزی برای یک پروژه تحقیقاتی)

قسمت چهارم: ارائه روی یک موضوع علمی است. (مثل ارائه‌های دانشگاهی)

مهارت‌هایی که در این بخش مورد سنجش قرار می‌گیرد

مهارت‌های شنیداری زیر ارزیابی می‌شوند، :

یک ایده اصلی, درک اطلاعاتی خاص, شناخت نظرات، نگرش و هدف گوینده , توانایی دنبال کردن بحث , نمره‌دهی

هر پاسخ صحیح یک امتیاز دارد. کل این بخش از ۴۰ امتیاز است که به مقیاس گروهی Band scale تبدیل می‌شود. در پایان نمره‌ها به صورت کامل و یا نیم گزارش داده می‌شوند. (۷ یا ۷٫۵)

بخش ریدینگ (READING) آزمون آیلتس آکادمیک

آزمون ریدینگ آکادمیک

ریدینگ دومین مهارتی است که در آزمون آیلتس مورد سنجش قرار می‌گیرد. این بخش سه یا چهار متن که از آسان به سخت پشت سرهم قرار می‌گیرند را شامل می‌شود. تعداد کل سوال‌های بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک ۴۰ عدد می‌باشد که باید در ۶۰ دقیقه به آن پاسخ دهید.

ساختار

زمان‌بندی

۶۰ دقیقه (بدون وقت انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه)

سؤال‌ها 

در این بخش ۴۰ سؤال با انواع متفاوت وجود دارد. سؤال‌های این بخش به صورت چهار گزینه‌ای، شناسایی اطلاعات (صحیح، غلط، داده نشده است)، شناسایی دیدگاه و ادعاهای نویسنده (بله، خیر، داده نشده است)، تطبیق اطلاعات / عنوان / جزئیات / پایان جمله، کامل کردن جمله / خلاصه نویسی / یادداشت / جدول / نمودار جریانی، نام گذاری نمودار و پاسخ کوتاه به سؤال.

بخش‌های آزمون ریدینگ

در این بخش ۳ متن وجود دارد که روی هم رفته بین ۲۱۵۰ تا ۲۷۵۰ واژه است. 

هر قسمت دارای یک متن طولانی معتبر است که از کتاب مجلات و یا روزنامه گرفته شده است. این متون مناسب خواننده غیر حرفه‌ای و در زمینه‌های علمی مورد علاقه عموم است که سطح دشواری آن مناسب متقاضیانی است که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر دارند.

سبک متون از توصیفی و واقعی گرفته تا تحلیلی است و ممکن است دارای نمودار و تصاویر باشند. اگر متون حاوی اطلاعات تخصصی باشد، لیست توصیف واژگان در پایان متن ارائه می‌شود.

 در زیر چند نمونه از انواع سوالات ریدینگ را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

TABLE COMPLETION

MULTIPLE CHOICE

MATCHING HEADLINES

MATCHING FEATURES

IDENTIFYING INFORMATION

IDENTIFYING WRITERS VIEW

DIAGRAM LABEL COMPLETION

نمونه پاسخنامه ریدینگ آیلتس

مهارت‌های مورد ارزیابی مهارت‌های متفاوتی سنجیده می‌شود، از قبیل:

  • درک اصل مطالب
  • درک ایده اصلی
  • درک جزئیات
  • درک استنباط و معنای ضمنی
  • تشخیص نگرش و هدف نویسنده
  • توانایی دنبال کردن بحث

نمره‌دهی:

هر جواب صحیح ۱ امتیاز از ۴۰ نمره دارد که نمره نهایی داوطلب به مقیاس گروهی از ۹ تبدیل می‌شود. در پایان نمره‌ها به صورت کامل و  یا نیم گزارش داده می‌شوند.

بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک (نوشتاری)

آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک

در بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک توانایی نگارش شما در دو موضوع و سبک کاملا متفاوت سنجیده می‌شود. شما باید در یک بازه زمانی مشخص و نسبتا کوتاه به هر دو Task پاسخ دهید. سبک نوشتار تسک ۱ و  ۲ باید آکادمیک (علمی) و نیمه رسمی باشد.

آشنایی

ساختار

زمان‌بندی

۶۰ دقیقه

تسک‌ها

بخش نوشتاری آیلتس دو تمرین دارد که باید برای تمرین اول، حداقل ۱۵۰ کلمه و برای تمرین دوم ۲۵۰ کلمه بنویسید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه شمارش کلمات در رایتینگ آیلتس

بخش‌های آزمون نوشتاری

این بخش دارای دو تسک است.

 تسک۱: .یک نمودار و یا جدول داده می‌شود که اطلاعات آن را باید توصیف یا گزارش دهید

در تسک۱، با توجه به نوع ارائه‌ی داده، مهارت‌های شما در سازماندهی پاراگراف، توصیف و حتی الامکان مقایسه کردن داده‌ها، توصیف مراحل یک روند، توصیف یک شیء و یا ترتیب رویدادها و توضیح عملکرد یک دستگاه، سنجیده می‌شود.

نمونه سوال TASK 1 رایتینگ

نمونه پاسخ و نحوه نمره‌دهی ممتحن در TASK1

تسک۲: باید یک انشاء (مقاله) در پاسخ به یک نقطه نظر، استدلال و یا مشکل بنویسید. سطح دشواری مسائل مربوط به این تمرین مناسب داوطلبین مقاطع کارشناسی و بالاتر است.

در تسک۲، با توجه به نوع سؤال، مهارت و توانایی شما در ارائه راه حل برای یک مشکل، توجیه یک ایده / شواهد / نظرات و بررسی و به چالش کشیدن ایده‌ها / شواهد / استدلال، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نمونه سوال TASK 2 رایتینگ

نمونه پاسخ و نحوه نمره‌دهی در TASK 2

 

مهارت‌هایی که در این بخش مورد سنجش قرار می‌گیرد در هر دو Task، توانایی نوشتار شما با توجه به معیارهای زیر مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد:

  • محتوای مناسب
  • سازماندهی مناسب ایده‌ها
  • صحت و وسعت دایره لغات و ساختار

نمره‌دهی

عملکرد شما در هر قسمت با توجه به معیارهای نوشتار آیلتس توسط ممتحن رسمی آزمون، ارزیابی می‌شود. این معیارها شامل پاسخ مرتبط به سؤال، انسجام متن، دایره واژگان و صحت و تنوع ساختار به کار رفته است.

Task 2، دو برابر Task 1 در نمره شما تأثیر دارد.

در پایان نمره‌ها به صورت کامل و یا نیم گزارش داده می‌شوند. (۷ یا ۷٫۵)

آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس برای ارزیابی مهارت شما در معرفی خودتان و صحبت پیرامون تحصیلات و شغل شما انجام می‌گیرد. در این بخش ۳ نوع سوال متفاوت با هدف اینکه توانایی گفتگوی شما در انواع متفاوت موضوع‌ها سنجیده شود از شما پرسش می‌شود و مهارت های زبانی شما در موقعیت های رسمی و غیر رسمی به چالش کشیده می‌شود.

آشنایی

ساختار

زمان‌بندی

۱۱ تا ۱۴ دقیقه

بخش‌های آزمون اسپیکینگ

این بخش دارای ۳ قسمت است.

قسمت اول: معرفی و مصاحبه ( ۵ – ۴ دقیقه)

در این قسمت ممتحن خود را معرفی می‌کند و از شما می‌خواهد که خود را معرفی کرده و هویتتان را تأیید کنید. (با ارائه کارت شناسایی معتبر، کارت ملی و یا پاسپورت). سپس باید به سؤالاتی کلی در مورد موضوعات آشنا مثل خانه، خانواده، کار، تحصیلات و علایق، پاسخ دهید.

قسمت دوم: تعمیم مسائل فردی ( ۴ – ۳ دقیقه)

ممتحن به شما یک کارت می‌دهد که روی آن یک موضوع و سؤالاتی راجع به آن نوشته شده است. یک کاغذ و مداد در اختیار شما قرار می‌گیرد و یک دقیقه وقت دارید که یادداشت برداری کرده و خود را برای صحبت کردن راجع به موضوع روی کارت آماده کنید. پس از اتمام این یک دقیقه، باید ۱ تا ۲ دقیقه راجع به موضوع صحبت کنید. در انتها ممتحن، یک یا دو سؤال راجع به موضوع از شما می‌پرسد. 

قسمت سوم: بحث دو طرفه (۵ – ۴ دقیقه)

در این قسمت سؤالاتی پرسیده می‌شود که از لحاظ موضوعی به قسمت دوم مرتبط است. این سؤالات به شما فرصت می‌دهد که راجع به مسائل و ایده‌های انتزاعی بحث کنید.

نمونه سوالات بخش سوم

مهارت‌هایی که در این بخش مورد سنجش قرار می‌گیرد . مهارت‌های مختلفی در این بخش سنجیده می‌شود، از قبیل:

  • توانایی و مهارت در بیان عقاید و اطلاعات راجع به موضوعات / تجربیات / موقعیت‌های روزمره با پاسخ دادن به طیف وسیعی از سؤالات 
  • توانایی صحبت کردن طولانی روی یک موضوع با استفاده از زبان مناسب، انسجام و سازماندهی گفتار 
  • توانایی بیان و توجیه عقاید و تجزیه و تحلیل، بحث و حدس و گمان در مورد مسائل

نمره‌دهی:

عملکرد شما در طول آزمون شفاهی بر اساس معیارهای آیلتس توسط ممتحن رسمی سنجیده می‌شود. این معیارها عبارتند از: تسلط و انسجام کلام، دایره واژگان، صحت و تنوع ساختار و تلفظ صحیح.

نمرات به صورت اعداد صحیح (7 ) و اعشاری (7.5) گزارش می‌شوند.

 

مطالب مرتبط

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.