منوی سایت
آزمون آیلتس
  • 1401-09-07
  • 2035

آزمون آیلتس:

آیِلتس (به انگلیسی: IELTS) که برگرفته از سرواژگان (International English Language Testing System) به معنای سامانهٔ جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است، یکی از آزمون‌های مورد قبول و معتبر زبان انگلیسی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر هم ردیف با تافل، آزمون آمریکایی قرار می‌گیرد. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود.

آزمون آیلتس جزو آزمون‌های بسیار معتبر در جهان به‌شمار می‌رود که بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان برای پذیرش دانشجو، اخد مدرک این آزمون را الزامی می‌دانند. مرکز این آزمون در کشور انگلستان قرار دارد و ۳ نهاد «دانشگاه کمبریج»، کنسولگری کشور انگلیس و سازمان آموزشی «IDP»  کشور استرالیا هرساله زیرنظر ESOL این آزمون را برگزار می­‌کنند. شرکت در این آزمون با اهدافی نظیر تحصیل، مهاجرت و کار انجام می­‌گیرد که در ۱۴۲ کشور جهان معتبر است.

آزمون آیلتس شامل چه بخش‌هایی است؟

امتحان آیلتس در چهار مهارت مختلف شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که این مهارت‌ها به ترتیب برگزاری در آزمون شامل Listening (شنیداری)، Reading (خواندن)، Writing (نوشتاری) هستند. بخش Speaking آیلتس با توجه به زمان برگزاری آزمون یک هفته قبل از آزمون و گاها بعد از آزمون برگزار می‌شود.

انواع آزمون آیلتس

آیتلس آکادمیک یا آیلتس جنرال؟

دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد: آیلتس آکادمیک یا آیلتس جنرال. آزمونی که انتخاب می کنید باید بر اساس هدفی باشد که می خواهید انجام دهید.

آیلتس آکادمیک – ارزیابی می کند که آیا سطح مهارت زبان انگلیسی شما برای یک محیط دانشگاهی مناسب است یا خیر. در این آزمون واژگان یا موضوعاتی مطرح می‌شوند که در دانشگاه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند.

آیلتس جنرال – مهارت زبان انگلیسی را در یک زمینه عملی و روزمره اندازه گیری می کند. تکالیف و آزمون ها هم موقعیت های محل کار و هم موقعیت های اجتماعی را منعکس می کنند. افرادی که قصد مهاجرت برای تحصیل در مقاطع پایین‌تر یا برای اشتغال دارند، در آزمون جنرال آیلتس شرکت می‌کنند.

اگر قصد دارید در مقاطع بالاتر تحصیل کنید یا برای شغلی در محیطی انگلیسی زبان اقدام کنید، مدرک آیلتس آکادمیک را باید دریافت کنید. اگر به کشوری انگلیسی زبان مهاجرت می کنید یا می خواهید در سطح غیر دانشگاهی آموزش ببینید یا تحصیل کنید، مدرک آیلتس جنرال برای شما مناسب است. این مدرک، مهارت زبان انگلیسی شما را در یک زمینه عملی و روزمره می سنجد. پس به طور کلی می توان گفت آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی است که قصد دارند در دانشگاه به زبان انگلیسی (در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد) تحصیل کنند که این آزمون برای آزمایش درک و استفاده از زبان پیچیده آکادمیک طراحی شده است. آزمون آیلتس جنرال برای افرادی مناسب است که برای مقاصد کالج، دبیرستان، استخدام یا مهاجرت به سطح عمومی تری از مهارت انگلیسی نیاز دارند.

بخش های مختلف آزمون IELTS 

بخش Listening

زمان: حدودا 4۰ دقیقه

تعداد سوال: دفترچه‌ای حاوی چهل سوال در ۴ بخش

سی دی امتحان Listening فقط یکبار پخش می‌شود.

قبل از پخش سی دی فرصت دارید تا سوالها را مرور کنید.

پس از پایان یافتن هر بخش، فرصت دارید تا جواب های خود را بازبینی نمایید.

پاسخ ها باید در پاسخنامه نوشته شود. سوالات این بخش، درواقع توانمندی و مهارت  داوطلب در فهمیدن و درک موضوع اصلی گفتگو، داده‌های پراکنده و جزیی و گوش دادن به موضوعات مختلف را نشان می‌­دهد. داوطلب فقط یکبار فرصت گوش دادن به هر گفتگو را دارد.

بخش Academic Reading

  • زمان: ۶۰ دقیقه برای ۴۰ سوال
  • دفترچه حاوی ۳ متن که جمعا ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه دارند به داوطلب داده می‌شود.
  • بر خلاف بخش Listening، زمان اضافه‌ای جهت انتقال جوابها از دفترچه سوالات به پاسخنامه به شما داده نمی‌شود.
  • متون بکار رفته در دفترچه سوالات از مجلات، جزوات، کتابها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب آنها خواننده غیر متخصص است.
  • متون جنبه علمی  و آکادمیک دارند و داوطلب باید سطح بیشتری از لغات را بداند و توانایی مطالعه و تحلیل متون تخصصی را داشته باشد.
  • حداقل یکی از سه متن، نوشتاری استدلالی است.
  • متن سوم سخت تر از دو متن اول و دوم بوده و سطح زبان بالاتری را نیاز دارد.
  • در صورتی که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه نامه‌ای کوتاه نیز همراه آن خواهد آمد.


بخش Academic Writing

زمان: ۶۰ دقیقه

شما برای دو موضوع متفاوت باید متنی بنویسید.

در موضوع اول (TASK 1) باید در مورد جدول یا نموداری که به شما داده شده‌است، توضیح دهید. انشاء شما باید حداقل ۱۵۰ کلمه داشته باشد. اگر انشائی کمتر از ۱۵۰ کلمه داشته باشد، از آن نمره کم خواهد شد. بهتر است ۲۰ دقیقه از وقت را به موضوع اول اختصاص دهید.

بخش Speaking

این مصاحبه شفاهی بصورت رو در رو برگزار میشود که زمان آن 15 الی 20 دقیقه و شامل سه بخش است.

دربخش اول متقاضی باید در مدت زمان 4 الی 5 دقیقه به سوالات عمومی و شخصی در مورد محل زندگی، شغل، وضعیت خانوادگی و علائقش پاسخ دهد. میانگین زمان پاسخ به هر سوال حدودا 40 ثانیه بوده و باید بتوانید پاسخ‌ها را به خوبی پوشش دهید.

سپس در بخش دوم یک Topic Card به داوطلب داده می‌شود. قبل از شروع داوطلب به مدت یک دقیقه می‌تواند در مورد موضوع فکر کرده و مطالب خود را یاداشت نماید. در این بخش داوطلب باید بتواند پیوسته تقریبا به مدت 2 دقیقه به کمک ایده پردازی صحیح صحبت کند. در این قسمت، ممتحن آیلتس یا IELTS Examiner سکوت کرده و صرفا گوش می‌دهد. البته اگر داوطلب نتواند این بخش را به خوبی انجام دهد ممتحن احتمالا در انتها چند سوال بپرسد.

امتیاز دهی در مصاحبه اسپیکینگ آیلتس به چه شکل است؟

نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس طبق 4 معیار زیر انجام شده که هر یک دارای جزئیات مشخصی هستند.

  • Fluency and coherence
  • Lexical resource
  • Grammatical range and accuracy
  • Pronunciation

یکی از مهم‌ترین عوامل کسب موفقیت و نمره خوب در امتحان  IELTS، نحوه مطالعه برای چنین امتحانی است. 


هزینه آزمون آیلتس

آزمونی بین‌المللی است و توسط موسسات خارج از کشور برگزار شده و هزینه آن براساس نرخ دلار محاسبه می‌شود. هزینه شرکت در تست آیلتس 220 دلار آمریکا است که با توجه به نرخ روزانه دلار در کشور متقاضی مدرک آیلتس، محاسبه و پرداخت می‌گردد. هزینه این آزمون در سال 1401 یا 2022 میلادی در ایران بین 245 تا 255 دلار آمریکا است که این عدد معادل حدود 6 میلیون تومان است. نکته قابل توجه برای متقاضیان ایرانی شرکت در امتحان آیلتس این است که نرخ دلار برای شرکت در این آزمون شامل ارز دولتی نمی‌شود.



مطالب مرتبط

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.