منوی سایت
اعتراض به نتیجه و بررسی مجدد نمره آیلتس
  • 1400-03-12
  • 850

راه حلهای تغییر نمره آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس الزاماً آزمون ساده ای نیست. بسیار دیده شده با اینکه داوطلب تمامی تلاش خود را کرده و برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه و زمان امتحان انجام داده، اما هنوز نمره مورد نظر خود را در آزمون کسب نکرده است. مطمئن هستم که از این دست خبرها را همه شما شنیده اید. اما نگران نباشید در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد شما این فرصت را دارید که مشکل خود را برطرف کنید. برای حل این مشکل دو راه وجود دارد:

۱. میتوانید دوباره امتحان بدهید.

۲. می توانید با پر کردن فرم اعتراض تقاضای بررسی دوباره (Remark) کنید.

راه حل اول کاملاًٌ مشخص است اما اگر به راه حل دوم فکر میکنید شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تا چه حد ممکن است تقاضای بررسی مجدد نمره شما موثر باشد و نمره بالاتر برود. ادامه مطلب به شما در مورد یافتن پاسخ کمک خواهد کرد و ما نکات مثبت و منفی این پروسه را برای شما توضیح خواهیم داد.

آیا باید به نمره خود اعتراض کنید؟

اعتراض به نمره حق هر داوطلبی هست و انجام این کار کاملاً بستگی به موقعیت شما دارد، اما چند نکته وجود دارد که شما باید آنها را قبل از تصمیم به این کار در نظر بگیرید.

1. چقدر فرصت دارید؟

با توجه به اینکه پروسه اعتراض زمان بر هست و ممکن است تا 3 هفته طول بکشد، حتی با در نظر گرفتن تغییر نمره ممکن است که زمان کافی برای ارائه مدرک آیلتس به دانشگاه نداشته باشید. زمانی که تقاضای بررسی دوباره میکنید، باید کارنامه خود را همراه با فرم اعتراض به مرکزی که در آن آزمون داده اید ارسال کنید. بدون کارنامه، نمره شما اعتبار ندارد و نمیتوانید از آن استفاده کنید و این ممکن است مانع پذیرش شما در دانشگاه مورد نظر شود. در چنین حالتی انجام این کار بی فایده است.


2. آیا هزینه اعتراض ارزش این کار را دارد؟

هزینه اعتراض بستگی به قیمت آزمون دارد. این هزینه گاهی ممکن است از حدود یک سوم تا نصف هزینه یک آزمون مجدد باشد. گاهی با در نظر گرفتن شانس افزایش نمره، این هزینه ممکن است بسیار زیاد به نظر برسد. پیشنهاد ما در نظر گرفتن هزینه اعتراض به عنوان یک پارامتر مهم برای تصمیم گیری است. همچنین دقت کنید که هزینه اعتراض در صورت قبول شدن اعتراض به شما بازگشت داده خواهد شد. برای اطلاع دقیق از این هزینه باید با مرکزی که در آن آزمون را شرکت کرده اید تماس بگیرید. برای آگاهی از هزینه اعتراض در مرکز آیلتس تهران اینجا را کلیک کنید.


3. شانس کم تغییر نمره مهارت های Listening و Reading

پاسخ شما در این دو مهارت معمولاً یک لغت یا حتی حرف و عدد میباشد. بنابراین حتی اگر به علت بدخط نوشتن نمره از دست داده باشید امکان تغییر نمره شما بسیار کم هست. در نتیجه، اگر در خواست اعتراض شما فقط روی Listening و Reading باشد این را در نظر داشته باشید که امکان تغییر نمره تقریباً صفر است.


4. نمره مهارتهای Writing و Speaking قابل تغییر است

نمره دهی این دومهارت در آزمون آیلتس سخت تر میباشد، چرا که تا حدی به نظر اگزمینر بستگی دارد. اگرچه تمام اگزمینرهای این دو مهارت آموزش های بسیاری برای نمره دهی دیده اند اما ممکن است اگزمینرهای مختلف نظرهای متفاوتی در مورد نمره شما داشته باشند. برای مثال برخی ممکن است موافق تغییر نمره شما از ۶.۵ به ۷ باشند اما به ندرت موافق تغییر آن به ۷.۵ میباشند. بنابراین امکان افزایش تا نیم نمره بسیار بیشتر از یک نمره است.


5. نمره هیچوقت کمتر نمی شود

خیلی از دوستان از ما سوال میکنند آیا بررسی دوباره ممکن است که نمره را از آنچه که هست پایین تر ببرد. پاسخ ساده است، خیر! اگر اعتراض شما قبول شود نمره شما بالا میرود ولی اگر قبول نشود نمره ای را از دست نخواهید داد.


پروسه بررسی اعتراض(Remark) چیست؟

بعد از اینکه شما فرم اعتراض را پر کردید، اعتراض شما به مرکز آیلتس (IDP) دراسترالیا فرستاده میشود تا توسط اگزمینرهای دیگری دوباره بررسی شود. در فرم تقاضا می توانید مشخص کنید که کدام مهارت ها برای بار دوم تصحیح شوند. اینکه شما یک یا هر چهار مهارت را انتخاب کنید تفاوتی در هزینه و مدت زمان بررسی آن ایجاد نمیکند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که هر ۴ مهارت را انتخاب نکنید.


در نظر داشته باشید، هزینه اعتراض تقریباً نصف هزینه یک آزمون مجدد میباشد و این روند به طور معمول از 2 تا 20 روز طول میکشد.

نتیجه گیری

اگر نمره مورد نظر خود را نگرفتید و تنها نیم نمره در مهارت های Speaking و Writing کم دارید درخواست اعتراض و تصحیح دوباره میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. اما فراموش نکنید که این روند ممکن است کمی طولانی باشد و هزینه بر نیز هست (اگرچه که در صورت تغییر نمره، هزینه به شما برگشت داده می شود).


اگر فکر میکنید نیاز به افزایش بیشتر از نیم نمره را دارید یا حتی انتظار تغییر نمره در مهارت هایListening و Reading را دارید، درخواست اعتراض گزینه خوبی برای شما نمیباشد. شاید باید دوباره آستین را بالا بزنید و پس از مدتی درس خواندن با برنامه در آزمون بعدی به هدف خود برسید. برای آگاهی بیشتر از مراحل اعتراض بلاگ نحوه اعتراض به نمره آیلتس را بخوانید.


سرآخر اینکه به خاطر بسپارید که در نهایت، تصمیم اعتراض به نمره آیلتس با شماست. 


منبع : آیلتس تهران

مطالب مرتبط

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.